fredag 5 februari 2010

En wipe visar hur du är som spelare


Det är inte alltför sällan det blir en wipe när man kör en raid, speciellt om det är nya bossar som man inte mött så många gånger tidigare. Om man puggat en raid så finns det de som lämnar efter en wipe, det säger väl egentligen mer om den personen än om raiden i helhet.
Igår var vi dock inne i ICC med guildet och det var den värsta rundan vi någonsin gjort där inne, inte ens första gången gick det så kasst. Inte ens de puggade 25 manna grupperna jag har varit i gjorde så illa ifrån sig som guildet igår. OK att vi hade en del med oss i raiden som inte brukar vara med. Än en gång, komma in i en raid utan att vara förberedd med rätt mat, flask och inte har en aning om taktiken för bossen. Till råga på allt inte ha DBM installerat. Epic Fail.
Men efter många om och med och wipes kom fick vi ner de två första bossarna och då mötte vi nästa problem. Ett nytt quest, Securing the Ramparts. Se de andra weekly ICC questen här.
Securing the Ramparts var en riktigt svår miniboss, i alla fall om det är som vi som inte hade en anning om taktiken för han. Vi lyckades nog lösa delar av den men efter en gäng wipes så gav vi upp och gick vidare till den tredje bossen för att återvända till denna när vi läst på lite om taktiken. När jag väl kolla taktiken idag så såg jag att vi hade gjort helt fel och denna verkar lättare än vad vi gjorde det till. Så kan det gå, vi får se i helgen om jag har rätt.

Men det här med wipes, en del gnäller så fort det blir en wipe och då oftast på tanken. Även om tanken kanske gör allt han ska och poppar alla CD för att överleva, som igår då det var healersen som slacka.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt om det blir en wipe eller 5. Visst det kostar lite guld och jag gick väl en 200g back igår på repairs. (men det var min lilla utgift igår) Men guld är så lätt att få tag på nuförtiden, utan att farma något får man ju lätt in 100 guld på en dag bara att köra daily random hc och 2-3 daily quest. Så sluta gnäll om repairkostnaderna! :)
De gånger jag bryr mig om att vi wipear är när någon kommer in och inte alls kan taktikerna inte har rätta sakerna med sig eller de som joinar en raid trots att de vet att de sitter på en instabil lina som disconnectar hela tiden. Folk som bara slackar och inte ens försöker bry sig om att göra sitt bästa. Då kan jag bli irriterad som fan, men det krävs 2-3 sådana här irritationsmoment för att jag ska bli arg och börja skrika i ventrilo eller gnälla i /raid.
Hur reagerar du vid en wipe?

2 kommentarer:

Nervös?...inte jag sa...

Jag tar upp min Colt från den blodröda trälådan, laddar den med en dumdumkula, spinner fart på kammarstycket och pressar mynningen mot tinningen. Så du förstår kanske varför jag jämrar mig i ventrilo ;)

Magnus sr sa...

Eller då tanken sippar whisky och springer in i fel mob:)

Skicka en kommentar