torsdag 25 mars 2010

Don't spank the tank !

Det är inte bara guld och gröna skogar att vara tank, oftast är det tanken som får skit för allt och lite till om något skulle hända. Jag hitta detta inlägget i ett forum skrivet av Sourabaya.

Guide: Don't spank the tank !

Many people have been asking questions regarding the shortage in tanks.
Therefore I have decided to make a short "guide" on what "prevends" people from tanking/scares tanks away,
and how we ALL can work on the solution (in other words increase the number of people who are willing to tank) , or at least decrease the number of tanks that we scare away.

Targeting and knowing the way in an instance:
A tank is expected to mark the targets. But occasionally it happens that the tank doesn't know which mob is priority. In this case the tank either pretends to know and dashes in, hoping no one will notice so he won't get flamed.
Or, the Tank admits he doesn't know, with a huge chance of getting negative responses. The exact same goes for not knowing the way in an instance.
Those negative responses can easily scare away the tank. Those responses really are unneccesairy.
Instead of flaming the tank, let him/her know that it's good to admit to not know something, and help out. If you have been a Wow-player for a long time, you probably know the instance and the mobs in it by heart, so how much effort and trouble will it be to lead the way, and (help) mark the mobs ?
And you might feel it is not your job to "take over Tank tasks" , but it is your job to work together as a team, and clear the instance as a team.
Nobody benefits from flaming the tank and not helping out.

Not much experience and aggro:
Nobody has instant experience, we all need to learn how things work, and yes we fail at times but eventually will grow. That goes for tanks as well.
Unfortunately, tanks are expected to have instant experience. They are expected to be an expert in holding aggro, taunting of mobs the dps pulled etc.
When a tank admits not to have much experience, don't flame him ( and most certainly do not vote kick him ). Give the tank the chance to earn the experience.
Here are a few tips (things players should know, but appearently don't know).
-Don't pull the mobs, just let the tank pull them. Yes, a tank has abilities to taunt it off, but you'll make tanking a lot harder.
- Give the tank a couple of seconds to get solid aggro before you attack (wait even longer before using aoe attacks).
- Attack the same target as the tank (if the mobs are not marked, keep an eye on your threat meter, switch mobs if your threat level almost reaches the tank's level ).
- Manage your aggro : Cut down on the dps (don't look at your dps meter, not important. I mean would you choose high dps over massive repair bills ? ), or use threat losing abilities if you have them.
- If you do get aggro, don't run away with the mob chasing you. There is (almost) no way the tank will be able to taunt it off you. Just stay or get closer to the tank, so he/she can taunt it off. And stop attacking that mob, to make sure you don't surpass the taunt.

"Low" gear and hitpoints :
Nobody starts off in full epic gear, and most instances do not require it either. Still the tank gets made fun of when he/she has some blue gear.
Instead of flaming the tank, help out a little if you think the tank may have some trouble staying alive.
- If you are a full epic and experienced healer, you should have no trouble to keep up a lower geared tank.
- Dps with some healing abilities can throw in a heal as well if needed ( don't look at your dps meters, not important).
- Use abilities to lower the damage caused by the mobs.
- Use crowd control.

"Gogogogogogogogogogogogogo":
This actually enrages basicly every tank, it's pushing and annoying, and could easily be repaced by: "I'm ready " or "Pull when you are ready".
- If you want your tank to accidentaly let you die, use gogogogo.
- If not, just use a more friendly way to let the tank know you want to move on.
- Give the tank some time to get ready, find out what is the best way to pull the mobs, regain mana/rage etc.
- Keep in mind that the Tank might be waiting for the healer to be on full mana.
- Don't pull. And by that I really mean, don't pull. If you're out of luck, the tank and healer will just let you die.

Don't blame the tank, if:
- the instance doesn't load.
- Your dog ate your homework.
- The healer forgot to heal.
- The dps pulled and wiped the party.
- The dps attacked an entirely different mob and dies.
- The dps used aoe 0.1 second after you pulled and dies.
- The healer went afk.
etc.


Conclusion : Your tank is your friend, be kind and friendly and help out. If you are an imba WoW-player, or one of those players that thinks Wow has become to easy, go do instances with starting tanks, and help out.
You will find the instances more challenging that way, that is the right way to show how imba you are (instead of tearing down someone else), get more people willing to tank, and you won't cause Tank tears on the other side of the screen.
You'll be a Hero !
Det största problemet med denna guiden är väl att det är för få DPS som läser den :)
Nu är det ju mest i puggar som det är som jobbigast att spela som tank, därför går jag till 99% alltid som dps i random heroic och i puggade raider där jag behöver väldigt lite tank gear eller inga alls.

6 kommentarer:

Nattkaja sa...

Nu har i allafall en dps läst den. :)
Och jag kan till min lättnad inse att jag är snäll mot tanks. Visserligen har jag nog råkat fyra av en och annan Blood Boil och Death and Decay innan aggro är stabiliserat, men man lär sig den hårda vägen av det. ;)

Tess sa...

Måste säga att jag efter följt denna blogg ett tag nu börjat på en warrior.
Har mycket dåliga erfarenheter av grupparbete i wow just för att det finns så mycket folk som bara sänker en.
Ser fram emot att följa denna blogg länge :)

Unknown sa...

Jag har också startat en tank, med lite heirlooms, och jag kan säga att jag känner igen det där hetsandet i low-level instanserna (där man skall lära sig grunderna ju).
Och det är alltid de där altsen med twinkade heirlooms som pullar och gnäller.
Ingen som helst förståelse över-huvud-taget.
Kan säga att det är indirekt svårt när man inte får någon positiv, eller konstruktiv för den delen, respons utan alla förväntar sig att man skall vara imba tank...
Tråkigt och jag förstår att en del drar sig för att tanka PUG:ar.

Avslutningsvis så får den här artikeln mig att tänka på en t-shirt som säljs på JiNX;
"Tanks - You´re Welcome"

Qonos sa...

Fantastiskt roligt att det börjats kommentera mina inlägg :D Fortsätt med det :D

Jag hade själv tänkt skriva en text om detta men när jag snubbla över ovanstående så tyckte jag att det var meningslöst att skriva något eget då den tar upp de flesta problemen.

Jag har själv gjort en del misstag när jag spelat med min OS, men det beror inte brist på respekt för tanken utan helt enkelt om okunskap att spela som DPS. :)
Fast jag börjar lära mig att spela det nu men min DPS är riktigt dålig, med mina gear borde man kunna pressa ut mer skada än vad jag gör. Men men jag har lagt all mitt krut på att läsa och lära mig min MS - att tanka.

För att tanka i rätt grupp är inte bara kul utan också en stor utmaning för att få allt på att falla på plats och visst kan ett misstag av en tank wipea en grupp. Men sånt händer, de ska ju inte klaga det är ju oftast vi som tankar som har de högsta repair kostnaderna.
Nej men allvarligt, det är kul att tanka, men man får vara beredd på att folk i puggar beter sig ibland sjukt illa.
Man kan hantera detta på olika sätt.
* ignorera dom
* låta dom dö
* lämna gruppen utan att säga nått
* lämna gruppen efter man skrivet ett syrligt meddelande om att man inte tänker tanka under dessa förhållandena.

Visst jag kan bli irriterad på andra tanks med när man wipear många gånger i en heroics, men då ger jag ofta den som tankar råd, eller om jag är riktigt irriterad/haft tidspress/varit trött så ber jag han byta till dps spec så jag kan tanka resten.
Visst inte så konstruktivt för att få han att bli bättre tank men...
Antagligen är han för dåligt gearad, kanske inte för just den instansen, men mot de andra som är i gruppen. Dåligt gearad tank har svårare att hålla aggro när DPSen outgearar han.
Jag har inte super dps gear, men har ändå varit i random hc där jag har mer HP än tanken.

Chris sa...

Kul läsning!
Jag har alltid kört healer och eftersom det är viktigt att tank/healer samarbetet funkar känns den här läsningen som helt logisk. Jag har dock sett allt för många exempel på idiotiska gruppmedlemmar som beter sig illa och alldeles för lätt flamar tanken. Jag hoppas också att många många dps läser detta inlägg och lär sig en liten läxa.

Jag skulle dock gärna vilja påpeka att det finns tyvärr en hel del tanks som är idioter också.
"No f*cking mana breaks",
"I'm here for my 2 frosts, I don't care and I don't have time"
"Keep up, keep up"
Allt ovanstående är exakta citat som jag stöter på rätt ofta och är ett typexempel på en kass tank. (Tanken kanske är grym på att hålla aggro men om han/hon skiter i resten av gruppens manastatus/var dom befinner sig/deras generella spelsätt är det för mig en dålig tank)
Bra för vissa tanks att veta kanske :)

Med allt det sagt:
Igår invitade jag en vän för att powerlevla med trippel XP. Jag kör prot warrior, han kör healing drulle och vi har GALET kul!
Jag rekommenderar alla som är sugna på att testa att köra tank men inte har så bra koll på det att börja köra med en vän (invite eller inte) som spelar någon healingklass då man kan vara rätt säker på att kommunikationen healer/tank funkar redan från början.

Cool blogg. Tack för läsningen.
Peace! :)

Qonos sa...

Sant, så sant. Man kan köra det snabbt men ändå kontrollerat.

Kom i en grupp igår där tanken stack precis när vi kommit in i gruppen. En dps börjar skrika att jag ska ta fler och gå snabbare etc.

Jag som inte var på bästa humör efter 3 dygn på sjukhuset fråga om det var han eller jag som tanka och sen lämna jag gruppen. debuff på 30 minuter gjorde att jag inte han göra en ny innan jag stack in i ICC, men hellre missa 2 frost än att tanka för sådana jobbiga typer.

Skicka en kommentar