onsdag 27 januari 2010

Bossfight: Lord Marrowgar

Jag hade tänkt att då och då skriva om de olika bossfigtherna dock har jag aldrig tänkt mig att göra några djupare analyser i dessa då detta redan finns på andra sidor. Jag tänker bara ta upp saker och ting man måste tänka på, som tank. Mycket för att jag tycker att den del beskrivningar på hur man ska döda de olika bossarna är lite väl utdragna när de oftast kan beskrivas mycket kortare.
Det kommer dock alltid att finnas länkar eller filmer i varje post som förklarar mötena lite mer detaljrikt.


Lord Marrowgar
Första bossen i Icecrown Citadel är en ganska enkel fight för en tank, enkel på det sättet att det inte är så mycket att tänka på. De saker man ska tänka på är också ganska självklara.

Det behövs 2 tanks i 10-manna och 3 i 25-manna versionen, detta beror på att hans attack Saber Lash ger 200% av hans normala attack i skada till tanken och de två personer som befinner sig närmst tanken. I 25-manna versionen är det 300% till de två personerna närmst tanken. MT och OT bör kramas hela fighten speciellt under Saber Lash då de inte bara bör utan SKA kramas.
Han använder sig även av en attack som heter Coldflame som skjuter ut linjer i form av ett kors på marken, som alla andra liknande effekter - flytta dig snarast möjligt.

Den tredje attacken han använder heter Bone Spike Graveyard där han skickar ut en "spike" mot en person vilken gör 9k skada + att personer förlorar ytterligare 10% av sin hälsa varje sekund. Med andra ord låt DPS hugga ihjäl "spiken" så snabbt som möjligt. Jag måste erkänna att denna biten är jag inte riktigt med på då jag inte riktigt hänger med där och har en stort fyrhuvat flygande skelett framför mig. Så rätta mig gärna om jag har fel här.

Fjärde och sista attacken han använder sig av är Bone Storm som varar i cirka 60 sekunder. Han kommer att snurra runt som en virvelvind och göra 6000 i skada varannan sekund en person står ivägen. Inte sådär jättemycket skada med andra ord och DBM's timer är ganska exakt när det gäller denna attack. Det man som tank måste tänka på här är att när Bone Storm tar slut så nollställs aggron och man måste vara beredda att taunta. Så i slutet av denna attack, spring fram till Lord Marrowgar och var beredd på att skaffa aggro, glöm inte att tankarna ska kramas här för strax efter kommer Saber Lash igen.


1 kommentarer:

Anonym sa...

Helt korrekt uppfattat om Bone Spike! Som Hunter ser jag till att ta ner dem asap, och jag har ett macro (/target Bone Spike /rw Help our spiked friend!) som då targetar spiken och samtidigt varnar att nån e "spikad"- det är alltid nån som missar DBM :P
Bra guide annars. Enkel fight om alla vet vad som händer. Jag har bara gjort 10manna iofs.
/Kaleri, Horde Hunter of Dragonblight EU

Skicka en kommentar