tisdag 6 april 2010

QQing

Fick iden att skriva om QQing efter mitt förra inlägg där jag kanske var lite väl gnällig. Första gångerna jag såg det i spelet fatta jag inte alls vad det betydde, men efter som jag inte är alltför korkad så insåg jag ganska snart vad de betydde. I alla fall ungefär vad de stod för.

Många tror att QQ kommer från Japanska Smileys så som (^_^) eller (#^_^#). Tanken i detta resonemanget är att den ska komma från (Q_Q), där Q är gråtande ögonen. Vilket i och för sig inte verkar vara en alltför dum förklaring men vad jag har läst mig till så kommer QQing från början från just från Warcraft, då inte WoW utan Warcraft II. Där kunde man använda Alt+Q+Q för att avsluta en match och programmet. Där börjades QQ användas för personer som slutade bara för att de inte var tillräckligt bra och började bli gnälliga istället.
"Shut up or QQ!"
"Why don't you QQ, noob?"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar